top of page

תחזית רבעון רביעי 2012
 
החזרת הביטחון למשקיעים על ידי פעולות של הבנקים המרכזיים וקובעי המדיניות הביאה לעליות חזקות בשווקי המניות, וחיזוק בטחון המשקיעים. יו"ר הבנק המרכזי האירופי הבטיח לעשות כל שצריך על מנת לשמר על גוש היורו. במקביל הבנק המרכזי חשף תוכנית המאפשרת לו לרכוש סכום בלתי מוגבל של אגח ממשלות בקשיים והתווית צעדים ראשונים שמטרתם איחוד פיסקאלי בגוש היורו.
 
לכך נוסף סבב שלישי של הרחבה כמותית בארה"ב, שהוכרזה על ידי הפדרל רזרב. הרחבה זו כוללת  רכישת אגח מגובות משכנתאות בשווי 40 מיליארד דולר מדי חודש והשארת הריבית על כנה (אפסית ) עד 2015. לאחר ירידות בחודש מאי השוק האמריקאי עלה בכ-14% החל מחודש יוני ומתחילת השנה הניב תשואה של כ-16%. למגמה זו, הצטרף השוק הישראלי שהחל בחודש ספטמבר שינה כיוון לאחר ירידות ודשדוש והניב תשואה חיובית של כ- 14% מאז חודש יוני כאשר מתוכם למעלה מ- 10% במהלך חודש ספטמבר.
 
אירופה נמנעה ממשבר גדול הודות לשתי התפתחויות עיקריות, אשר גרמו לעליות שצוינו בשווקים הפיננסים. האחת, אישור בית הדין בהאג למנגנון הייצוב האירופאי הכולל קרן של 640 מיליארד דולר, אשר תעניק הלוואות למדינות נזקקות תחת תנאים מסוימים. השנייה, הכרזה של הבנק המרכזי האירופאי על תוכנית רכישה בסכום בלתי מוגבל של חוב קצר של ממשלות במצוקה. צעדים אלו הינם צעדים גדולים  למען הורדת הסיכון המבני של הבנקים והחוב הממשלתי. כמו כן, צעדים אלו קונים זמן למקבלי ההחלטות באירופה לצורך קידום איחוד פיסקאלי ויוזמות מבניות. כמובן קיים סיכון בהוצאה לפועל ובביצוע של התוכניות הנ"ל. החשש הינו, שבהינתן ההתניות לקבלת מימון/עזרה מהבנק המרכזי ייקח זמן עד שמדינות בקשיים יפנו לקבלת סיוע.
 
שוק המניות האמריקאי. האיום העיקרי על המשק האמריקאי הינו האיום הקשור בצוק הפיסקאלי. כפי שהזכרתי בעבר, מדובר בחידוש הטבות המס לפרטיים ולחברות שכרגע אין הסכמה לגביהן בין הרפובליקנים לדמוקרטים. סביר להניח שהצדדים יגיעו להסכמה או לפשרה ברגע האחרון, אך התנודתיות תעלה ככל שאי הוודאות בנושא תימשך. במידה ולא יושג הסכם שוק המניות עלול לשנות כיון בעוצמה מאחר והתמחור כיום מתעלם מאי קבלת החלטה להמשך הטבות המס לפרטיים ולחברות.
 
ההערכה היא שהכלכלה האמריקאית לא הולכת להמריא ולצמוח בקצב גבוה , אך עדיין צפויה צמיחה חיובית מתונה . הנתונים הכלכליים מציגים ברובם שיפור: ניכרת התייצבות ותחילת התאוששות בשוק הנדל"ן, עלייה בביטחון הצרכנים, התייצבות ועליה במגזר היצרני ושיפור בנתוני שוק העבודה במקביל לנתונים שעדדין חלשים כגון ירידה בהזמנות ממפעלים. לקראת עונת הדוחות לא מעט חברות תעשייתיות, כגון: פדקס, קאטרפילר , פרוקטור אנד גמבל, אינטל, פורד וכן הלאה התריעו  על ירידה בצפי לרווחים ולהכנסות מה שיכול להוות רמז לכיוון הכלכלה האמריקאית וחולשה של הכלכלה העולמית. נכון לרבעון הקרוב רווחי חברות מדד ה- S&P 500  צפויים לרדת לראשונה בכ1.7% לאחר כשלוש שנים ע"פ הערכות . השוק האמריקאי נסחר במכפילי של 14.9 על הרווחים הצפויים ו- 14 על הרווחים המדווחים שני המספרים נמוכים מהממוצע הרב שנתי. עם זאת, לאור העליות האחרונות בשווקים ובהתחשב בתנודתיות הצפויה נראה שיש מקום להוריד חשיפה לשוק זה בתיק ההשקעות.
 
שוק המניות הישראלי. במהלך חודש ספטמבר שוק המניות הישראלי התגבר על החששות הנוגעות לתקיפה באיראן (כנראה בעקבות הערכה לדחיית המתקפה) והדביק את העליות בשווקים הבינלאומיים. מדד תל אביב 100 עלה בשיעור של כ14% החל מחודש יוני, כאשר עיקר העלייה הייתה במהלך חודש ספטמבר לקראת החגים. הסקטורים שבלטו במיוחד בעליות הינם סקטור הבנקאות שעלה בשיעור של כ26% מהשפל ביולי וסקטור התקשורת שעבר תיקון של כ23% בשלושת החודשים האחרונים. שוק המניות הישראלי הדביק חלק מהעליות, אך עדיין מגלם פרמיית סיכון גבוהה הנגזרת מהסיכון הביטחוני ומסיבות גיאופוליטיות. כעיקרון תמחור השוק אינו יקר ואטרקטיבי למשקיעי הטווח הארוך, גם לאחר העליות בשוק. הנ"ל נכון גם לסקטורים שזינקו, כגון סקטור הבנקאות שהוזכר -מדד הבנקים עדיין נסחר בממוצע בכ- 74% על ההון העצמי גבוה מאשר לפני מספר חודשים אך עדיין בתמחור נמוך.
 
השווקים המתעוררים. השווקים המתעוררים מגלמים פוטנציאל חזק לצמיחה מהשווקים המפותחים ונסחרים במכפילים שאינם גבוהים ביחס לעבר וביחס לשווקים מפותחים. גם שווקים אלו חוו עליות שערים בעת האחרונה של כ- 13% מתחילת יוני. השקעה בשוק הסיני יכולה להיות מעניינת למשקיעי הטווח הארוך. כתוצאה מחשש למשבר בשוק  הנדל"ן, חששות מחוסר שקיפות המערכת הבנקאות והמשך הידרדרות בסחר הבינלאומי ובהשקעות, שוק המניות הסיני סבל ולא נהנה מהעליות כיתר השווקים. יש לקחת בחשבון כי הכלכלה הסינית  צפויה לצמוח בקצב של 7.5% השנה שהינו  נמוך מקצב הצמיחה בחמש שנים האחרונות, אך עדיין מכובד. ע"פ האינדיקטורים הכלכליים אכן צפויה האטה אך לא נחיתה קשה ונראה כי החששות שנמנו קודם לכן מגולמים במחירי השוק.
 
שוק האג"ח. רמות התשואה באג"ח הממשלתי בארה"ב  נמוכות מאוד ומגלמות ריביות ריאליות שליליות. עם זאת, אנו נמצאים ברמות אלו לא מעט זמן ואין לדעת מתי המגמה תתהפך . לא ידוע מתי התשואה תחל לטפס, אבל נראה שההסתברות הולכת וגדלה . ניתן להבחין בגידול במספר גורמים שיביאו בסופו של דבר לעלייה בתשואה. גורמים אלו כוללים שיפור בביטחון הכלכלי , התאוששות שוק העבודה ועלייה בשכר. נראה כי מה שמחזיק את התשואות נמוכות יחסית היא תוכנית הפד כלומר ההרחבה הכמותית. היפוך המגמה ועליית התשואות לכשתקרה ,תשפיע כמובן על כל סוגי האג"ח החל באג"ח הממשלתיות , דרך אגרות החוב האיכותיות המדורגות, וכלה אג"ח הhigh yield והשווקים המתעוררים.
לאורך התקופה האחרונה אנו עדים להתייצבות בתשואות האג"ח הממשלתי ואג"ח החברות המדורג ואילו באג"ח הhigh yield והשווקים המתעוררים אנו עדים להמשך ירידה והצטמצמות המרווחים המגולמים עיי עלייה במחירם.
 
אני ממשיכה לדבוק בהערכה שבשוק האג"ח הממשלתיות מגולמים סיכונים לא מועטים בהשקעה לטווח ארוך. בבחינת אג"ח החברות המדורגות המרווח נותר יציב ועומד על +2% מעל הממשלתי מה שמגלם תשואה של3.34% . הסביבה הנוכחית בה האינפלציה נמוכה , שיעור חדלות הפירעון נמוכים ונזילות גבוהה מאוד במשק הניעו את הביקוש להשקעה באג"ח high yield. כתוצאה מכך אג"ח אלו נסחרות במרווח של 5.6% נמוך מהממוצע הרב שנתי  של % 5.87 ובתשואה של 6.2%. עובדה זו מצביעה שמשקיעים מוכנים לקחת על עצמם סיכון לצורך קבלת תשואה גבוהה יותר בשוק האג"ח. על אף שבסיס חברות אלו נותר יציב וחזק, במהלך הרבעונים האחרונים ניתן לראות כי רמות החוב בחברות אלו עלה  וכי חברות הדירוג הורידו יותר דירוגי אשראי מאשר שהעלו בסקטור זה. עולה השאלה האם הגענו לשלב האחרון של מחזור האשראי בו חברות עוברות ממצב של הורדת החוב להגדלתו שוב. במידה והתשואות תמשכנה לרדת החברות תגדלנה את הלוואותיהן לצורך מימון השקעות הון ורכישות וכך בעתיד יגדילו את המינוף. לאור העלייה במחירי אג"ח אלו ובהתחשב בירידה במרווחי ה-high  yield  , דירוג אפיק זה יורד לניטרלי.
 
אג"ח שווקים מתעוררים. התשואה על אגח שווקים מתעוררים המשיכה לרדת. המרווח מעל הממשלתי עומד על 2.95 ומגלם תשואה של 4.6%. המח"מ ארוך ועומד על כמעט 8 שנים ונראה כי הסיכונים המגולמים בהשקעה גבוהים. לא מדובר בסיכוני האשראי, שפחות מטרידים שכן מדובר במדינות עם מאזנים חזקים ולאחר מיחזור חוב , אלא בסיכוני עליה בריבית וכתוצאה הפסדי הון. באופן כללי בשוק החוב בארה"ב נראה שיש מקום להקטין באופן הדרגתי משקל מרכיב זה בתיק ההשקעות.
 
אג"ח בארץ - לאחר חודשים בהם  שוק אג"ח החברות בארץ סבל מירידות שערים ועלייה במרווחים כתוצאה מחוסר ביטחון של המשקיעים וחשש מגל הסדרי חוב וחוסר יכולת לממן ולמחזר את החוב, במהלך החודש האחרון נהנו מדדי התל בונד מעליות שערים ניכרות. לאור עליית המחירים ולאור עדכון המדדים ויציאת אגח חברות קבוצת אידיבי המרווחים הצטמצמו ועומדים על כ- 2.3% ומגלמים תשואת מדד של 2.6% +הצמדה. תיקי אגח קצרים  בדירוגי BBB  מניבים תשואה של כ-5.5% מרווח של כ-5.7% מעל הממשלתי. בשוק האג"ח הלא מדורג המרווחים גבוהים יותר של כ-7% לתקופה דומה. שוק האג"ח בישראל מגלם תשואות ומרווחים יפים, יש מקום להשקיע בתיק אג"ח המשלב אגח חברות מדורג ברמות דירוג שונות ובאג"ח הלא מדורגות.
 
נראה כי יש מקום לממש חלק מן הרווחים כתוצאה מעליות השווקים בעולם ולצמצם הקצאה לנכסי סיכון כגון: אג"ח high yield, אג"ח שווקים מתעוררים ואף בשיעור מסוים מניות. בשווקים בישראל למשקיעי הטווח הארוך נראה כי השוק הישראלי הן בבחינת שוק האג"ח והן בבחינת שוק המניות עדיין בתמחור מעניין.
 

bottom of page