ד"ר איתי גלילי 22.07.2012
 האם מניות התובלה הימית הגיעו לתחתית?
ענף הספנות הבינלאומי זוכה בישראל לסיקור בעיקר סביב משבר החוב של חברת צים והזרמות ההון הנדרשות על ידי החברה לישראל למימון ההתייעלות בחברה. המשבר של צים  נובע מהחולשה של ענף התובלה הימית שבו עודף היצע של ספינות חדשות (מקור עודף ההיצע בשיא הזמנות לספינות חדשות ב 2007-2008, שנים בהן מחירי התובלה היו גבוהים והמימון זמין). עודף זה צפוי להימשך בשנתיים הקרובות, לאור תכוניות ההצטיידות של החברות הגדולות בענף.
 חברות התובלה הימית מדווחות על תקופה מאתגרת מאוד אשר דורשת מהן לבצע צעדי  התייעלות וניהול פיננסי מבוקר לעמוד בקושי הנגזר ממחירי התובלה הימית הנמוכים. בשנת 2011 החברות המובילות את הענף נקטו בתחרות מחירים אגרסיבית וגררו את הענף להפסדים . השחקניות המרכזיות בענף הינן חברות ספנות אסייתיות בעוד החברה הגדולה בענף הנה דנית (ראה הרחבה בהמשך). מניות ענף הספנות סבלו מביצועי חסר לעומת המדדים המובילים בשנתיים האחרונות. אין ספק שהתעשייה מתמודדת עם מצב משב, אך השאלה המשמעותית הנה האם הפסימיות בתמחור מניות הספנות מהווה הזדמנות למשקיעי ערך להשקעות ארוכות טווח
מדוע הענף מעניין כאפיק השקעה בטווח הארוך?
בניגוד לתעשיות רבות אחרות בהן תהליכים של פיתוח יכולים לגרום לחברות רבות לצמוח ובמקביל למתחרות להעלם במהירות. ענף התובלה הימית מאופיין בחברות בעלות ותק של למעלה מ 100 שנה. 90% מהסחר הבינלאומי מתבצע באמצעות 58,000 ספינות.  חברות הספנות מנוסות במשברים הנגזרים ממחזורים כלכליים ויודעות לנהל את תקופת המשבר. בשנה האחרונה הושבתו ספינות רבות במטרה לצמצם את היצע הספינות. ממוצע גריטת הספינות יורד וגם בכך יש לצמצם את היצע הספינות. בניגוד לחברת צים, חברות רבות בענף מגיעות למשבר עם מבנה פיננסי יציב אשר מאפשר התמודדות עם תקופות השפל. תחזית הכלכלנים לשנה הקרובה הנה לעלייה של 6% בביקושים (למרות ההאטה החזקה בפעילות הכלכלית בעולם).
במהלך הרבעון השני, נרשמה ירידה חדה במחירי הנפט , ירידה זו תשפיע לטובה על רווחיות החברות אך לא ניתן לדעת האם מחירי הנפט לא יחזרו לעלות על רקע האמברגו על אירן. כן ניתן להניח שהתאוששות נוספת בכלכלה העולמות תגביר את הסחר הבינלאומי והביקוש לתובלה ימית יגבר.  בטווח הארוך ניתן לאפיין יתרונות להשקעה במניות בענף: נטייה לחלוקת דיבידנדים שוטפת, כמו כן עלייה חדה באינפלציה העולמית תבוא לידי ביטוי גם בעליית מחירי התובלה. 
אחד המדדים המוכרים לבחינת מחירי התובלה הימית הנו מדד-  BALTIC DRY INDEX 
מדד זה מייצג את מחירי התובלה העדכניים  בקווי סחר נפוצים בתחום הובלת הסחורות (בעיקר חקלאיות יבשות בתפזורת). כפי שנקבעים בבורסת BALTIC  בלונדון. (נכון לעכשיו המדד נסחר מעט מעל 1,000$ , לאחר שעמד במחיר כפול בסוף שנה שעברה).
משקיעים ואנליסטים בעולם נוהגים לבחון את ביצועי המדד מאחר והוא מייצג פעילות כלכלית ראלית ממנה ניתן לאמוד מגמות בכלכלה העולמית. יתר על כן, בניגוד למסחר בסחורות ומטבעות המסחר במחירי התובלה נעשה רק בקרב החברות הפעילות בענף. משקיעים רבים בעולם מנסים להתגונן מאינפלציה, משקיעים במדדי סחורות כהגנה. בכך הם מנתקים את התמחור הכלכלי של המדדים מהביקושים הראליים לסחורות.
להלן גרף היסטורי של מחירי המדד:
 



















 
 
בסוף 2008 נרשם חוסר בהיצע ספינות, אשר גרם להצטיידות יתר בשנים הבאות. מחירי התובלה למעשה חזרו אחורה למעלה מעשור.
לחץ כאן לסקירה מיוחדת של חברת פימקו אודות ענף הספנות
 
איך מבצעים השקעה מפוזרת ארוכת טווח בענף?
חברת ההשקעות האמריקאית גוגנהיים הנפיקה ETF   בו אחזקה של 26 חברות הספנות הסחירות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר. (סימבול SEA) לחץ כאן לפרטים מלאים
 
זרקור על חברת MAERSK
חברת MAERSK הדנית הנה חברה הספנות הגדולה בעולם עם צי של 600 ספינות. בחברה 25,000 עובדים , 325 משרדים ב 125 מדינות. ההפלגה הראשונה של מייסד החברה נערכה בשנת 1904. היקף המכירות בשנת 2011 הגיע ל- 25.8 מיליארד $. החברה ממחישה את היקף פעילותה באמרה שאילו היו מניחים את כמות המכולות שלה אחת על השנייה היו מגיעים לגובה של 8,550 פעם מגדל אייפל. במהלך השנים הקבוצה נכנסה לפעילות מסחריות נוספות בהן תעשיית הנפט, אך עדיין מרבית פעילותה בתחום הספנות.
לפרזנטציה מלאה של החברה נכון לרבעון ראשון - לחץ כאן
החברה רשומה למסחר בבורסה הראשית בקופנהגן, להלן גרף המתאר את מניית החברה:









 
 
















 
 
 
 
 בכחול: מכפיל הרווח של המניה, בלבן מחיר המניה, בכתום הרווח למניה.
להלן סרטון העוסק בפעילות החברה: